Wil je updates in je mailbox?:

Een service van FeedBurner

Raw Food en het Paleodieet


mei 21, 2012  Evert  Algemeen  7 reacties 

Op 5 en 6 mei was ik bij het David Wolfe weekend-seminar van Succesgids. Als je David Wolfe kent vraag je je misschien af wat ik als Paleo-aanhanger te zoeken had bij een rasvegetariër als David Wolfe. Het antwoord is simpel. Alhoewel het paleodieet veel verschillen heeft met de 100% Raw-food en vegetarische benadering die David Wolfe heeft, zijn er ook veel overeenkomsten. Daarnaast is David een grootheid op het gebied van voeding en wil ik altijd meer weten van andere invalshoeken over voeding en leefstijl. Ik heb David Wolfe al eerder zien spreken en toen ik via een goede vriend van me de gelegenheid kreeg om hier naar toe te gaan was ik meteen enthousiast. Voor wie David Wolfe niet kent refereer ik naar zijn site en google.

NB: verwar David Wolfe niet met Robb Wolf, de veel besproken Paleo-goeroe.

 

Overeenkomsten tussen Paleo en RAW foods

Naar mijn mening wordt er te vaak gesproken over de verschillen, terwijl juist de overeenkomsten zo interessant zijn.

Allereerst maakt het paleodieet ook veel gebruik van het eten van rauwe groentes en fruit. Daarnaast zijn zowel David als ik er van overtuigd dat biologische groente/fruit te prefereren is boven conventioneel geteelde groente en fruit. En zowel bij het paleodieet als de Raw-food benadering hoort een bewuste levensstijl, waarbij sport, natuur, wandelen en het vertoeven in de buitenlucht belangrijke onderdelen zijn. Dit laatste is het allerbelangrijkste: zowel RAW-foodisten als Paleo aanhangers eten zo veel mogelijk whole Foods en vermijden bewerkte voedingsmiddelen. Aangezien de meeste soorten graan eerst verhit moeten worden, vermijden RAW-foodisten dit over het algemeen ook. Er zijn zelfs RAW-foodisten die (rauwe) eieren en vis eten, dus dat komt zowaar aardig in de buurt van het paleodieet. RAW-foodisten maken soms wel gebruik van rauwe zuivel, maar David adviseert geen grote hoeveelheden zuivel. Zelf denk ik dat het vermijden van bewerkte voedingsmiddelen het belangrijkste is voor de gezondheid, en dat geldt voor beide varianten.

Vegetariërs die bijvoorbeeld wel granen eten en ook allerlei soorten bewerkte voedingsmiddelen zolang er maar geen vlees in zit, staan wat dat betreft verder van het paleodieet af.

 

Wat is RAW-food?

RAW-food is simpelweg Engels voor rauw eten. RAW-foodisten eten dus alles rauw. Daarnaast eten de meesten vegetarisch. De voornaamste reden dat ze alles rauw willen eten is omdat het dan nog 'leeft'. David Wolfe vult dit ‘leven’ behoorlijk ruim in; hij doelt niet alleen op het feit dat de enzymen in rauwe voeding nog in tact zijn, hij doelt ook op datgene wat levenskracht is. De energie die wel in rauw voedsel zit, die de Chinezen chi noemen en de mensen in India Prana. Dit is wetenschappelijk niet zo gemakkelijk aan te tonen, maar mogelijk zit er een kern van waarheid in.

Ook voor zuivel geldt dat RAW-foodisten dit rauw willen eten, en het liefst afkomstig van één koe en gefermenteerd. Ik zal nooit een voorstander van zuivel worden, maar ik denk dat rauwe melk van één koe, die bovendien gezond is, wel een stuk beter is dan de melk uit een pak uit de supermarkt die van duizenden koeien afkomstig is.

Een ander argument waarin ik me wel kan vinden, is dat rauwe voeding meer enzymen bevat dan gekookte of gebakken groenten. Enzymen gaan namelijk kapot wanneer ze boven de 42 graden verhit worden. Deze enzymen kunnen ons helpen om de rauwe voeding te verteren. 

Alhoewel RAW-food zeker enkele aspecten kent waar ik me goed in kan vinden, vind ik het vegetarische bestaan onlogisch voor de lange termijn, waardoor ik me houd aan het Paleodieet, weliswaar met veel rauwe groentes, wat voor mij veel logischer is. 

 

Wat zijn 'Superfoods'?

Superfoods zijn 'gewone' voedingsmiddelen die extreem veel micronutriënten zoals vitaminen en mineralen bevatten. Met 'gewoon' bedoel ik dat het echte voedingsmiddelen betreft, zoals bijvoorbeeld speciale paddenstoelen of bessen en dus geen pil of supplement. Enkele voorbeelden zijn: Goji-bessen, rauwe cacao bonen, mulberries, chaga paddenstoel, reishi paddenstoel, algenpoeders, bijenpollen, maca en vele andere. Als je deze opsomming bekijkt, begrijp je waarom ik ‘gewoon’ tussen aanhalingstekens gezet heb: het zijn inderdaad voedingsmiddelen, maar niet van het type dat je bij de gewone supermarkt haalt.

Zelf vind ik het een goed idee dat je, wanneer je bijvoorbeeld wat extra magnesium binnen wilt krijgen, dit via een rauwe cacao boon doet in plaats van met een magnesiumpil. In de cacaoboon zit namelijk naast magnesium nog veel meer, waardoor de magnesium beter wordt opgenomen. De natuur heeft het vaak beter uitgedacht dan de mens.

Het viel me wel op dat David Wolfe deze superfoods een groot deel van zijn dieet laat zijn, alsof de gewone vegetarische voeding ontoereikend is en wel moet worden aangevuld met superfoods.

 

Wat vindt David Wolfe van het Paleodieet?

Op de avond voorafgaand aan het seminar was ik aanwezig bij het ‘Raw Food Dinner’, waar David  enige tijd bij ons aan tafel heeft gezeten. Toen ik hem vroeg naar zijn mening over het paleodieet antwoordde hij dat hij het op zich een logische theorie vindt, en ook hij onderkende een aantal overeenkomsten tussen zijn RAW-food benadering en het paleodieet en meende dat het vanwege deze overeenkomsten beide gezonde diëten zijn.

David had twee kritiekpunten. Allereerst noemde hij dat het paleodieet ontoereikend is in vitamine K2 en als tweede punt noemde hij dat wij met vis eten nooit aan voldoende omega-3 zouden komen, we zouden immers 5 vissen per dag moeten eten volgens hem.

Ik vind deze kritiekpunten niet sterk. Vitamine K2 zit inderdaad niet veel in voeding (ook niet in vegetarische). Er zijn verschillende soorten vitamine K2. De meeste soorten worden aangemaakt door gezonde darmbacteriën of door bacteriën die in gefermenteerd voedsel zitten. Het andere type K2 zit in kleine hoeveelheden in vlees en eieren. Vermoedelijk krijg je dus met het paleodieet meer K2 binnen dan met RAW-foods.

Met betrekking tot de omega-3 vetzuren is David kennelijk van mening dat we hier zo’n 5 tot 6 gram per dag van nodig hebben. Dit is wel erg ruim, alhoewel er geen eenduidige richtlijn is. Het is inderdaad niet aannemelijk dat de oermens 5 vissen per dag at, maar David is kennelijk niet op de hoogte van de omega-3 vetzuren die in wild vlees zitten (hij gaf ook aan dat zijn expertise RAW-food is, geen vlees). En laten we eerlijk zijn: ook met vegetarische voeding valt het niet mee om 5 tot 6 gram omega-3 binnen te krijgen, want de beste bronnen zijn dierlijk.

David gaat er van uit dat we met planten voldoende omega-3 binnen kunnen krijgen, en zelfs 5 tot 6 gram per dag! Dit betreft echter met name ALA, en de omzetting hiervan tot DHA en EPA is voor veel mensen moeilijk. Zodoende krijgt niet iedereen voldoende omega-3 binnen uit planten. Met een heleboel superfoods, zoals algen, kun je er wel aan komen maar met ‘normale’ voeding niet gemakkelijk.

En even heel logisch nagedacht: als het paleodieet ontoereikend was dan zouden wij er als mensen niet meer zijn geweest, lijkt mij (tenzij je gelooft dat wij deels buitenaards zijn, wat David Wolfe vindt).

 

Interessante punten:

Een aantal interessante punten die David besproken heeft wil ik graag noemen.

  • We moeten vaker ‘aarden’: het gebruik van schoenen en diverse soorten vloerbedekking zorgt ervoor dat we letterlijk het contact met de aarde verliezen. De toenemende elektromagnetische straling (GSM, G3, GPS etc) kunnen we daarom niet goed afvoeren. David verkoopt verschillende apparaten om je van deze straling te ontdoen. Daarnaast promoot hij het lopen op blote voeten in de natuur, iets wat natuurlijk goed past bij het PaleoPrincipe.
  • Drink nooit iets uit plastic: plastic flesjes zoals de PET flessen waar veel soorten frisdrank en bronwater in zitten staan stijf van de plastificeerstof BPA (BisPhenol A). Dit is een stof die onze hormoonhuishouding nadelig beïnvloedt en wordt in verband gebracht met prostaat- en borstkanker. Drink daarom altijd uit glas of uit RVS (Roest Vrij Staal).
  • Gebruik bronwater: ik heb David al eerder horen spreken en elke keer hamert hij enorm op het gebruik van bronwater boven kraanwater. Hij kent vele goede eigenschappen aan bronwater toe: het leeft, is licht (het komt immers omhoog) en is vrij van allerlei toevoegingen. Zo beweert hij dat de meest voorkomende besmettelijke stoffen in kraanwater afkomstig zijn van gebruikt toiletpapier (getver!). Ik heb zelf overigens niet kunnen ontdekken dat dit ook voor Nederland geldt.
  • Maak je eigen probiotica: neem 8 capsules van een goed probiotica supplement en doe dit in een pot gevuld met kokoswater. Bind dit af met een natte doek en een elastiekje. Laat dit vervolgens 24 uur staan en gebruik de volgende dag ¾ van het mengsel en vul het weer aan met kokoswater. Dit proces kun je eindeloos herhalen waardoor je steeds je probiotica binnen krijgt.

 

Kritische noot:

Veel van de superfoods en cacaoproducten waar David het over heeft verkoopt hij ook via een van zijn bedrijven. Helemaal belangeloos is zijn verhaal daarom ook niet, volgens mij. Toch zal er een grote kern van waarheid in zitten. Daarnaast gelooft David (als ik het goed begrijp) dat wij deels buitenaards DNA in ons hebben en zo verklaart hij dus onder andere dat we zelf geen vitamine K2 aan kunnen maken en dat dit niet in het Paleo (of RAW-food) dieet zit. In zijn boek ‘Amazing Grace’ schrijft hij uitvoering over buitenaards leven dat met onze planeet in contact staat. Voor de compleetheid vermeld ik dit er bij, zodat je zelf kunt besluiten wat je er van vindt.

 

Conclusie:

RAW-food is altijd al een onderdeel geweest van het paleodieet, en RAW-food en Paleo kennen een groot aantal overeenkomsten wat de verklaring zal zijn voor de gezondheidswinst die men met beide eetstijlen kan behalen. Als ontgiftingskuur of als tijdelijke interventie denk ik dat een periode puur RAW-food eten geen kwaad kan, alhoewel je de spijsvertering op zijn minst een beetje moet begeleiden in de fase van de overgang. Voor de lange termijn denk ik dat je met de combinatie Paleo en RAW-food het beste af bent. Eet dus vlees, vis, ei, rauwe noten, rauwe groentes en fruit, paddenstoelen etc. Kook alle groentes niet tot snot en geniet op regelmatige basis van een RAW-food shake gecombineerd met wat superfoods.

Zie de superfoods als aanvulling op je gewone dieet, en laat ze slechts een klein onderdeel van je voeding zijn.

 

Meer weten over RAW-foods en superfoods?

David Wolfe heeft een aantal boeken geschreven waarvan ik er twee kan aanraden voor een ieder die meer over RAW-foods of superfoods wil weten:

  • Eating for Beauty: Nederlandstalig: populair geschreven, met interessante weetjes
  • Superfoods: Engelstalig: echt een basisboek voor meer informatie over superfoods

 

Daarnaast schreef hij ook deze boeken:

  • The Sun Food Diet: Engelstalig: heb ik niet gelezen
  • Amazing Grace: Engelstalig: een discussie over hoe de wereld en jij zelf zal veranderen, dit boek gaat ook over het buitenaardse.

 

 

Over de auteur
Evert Berkelaar werkt als voedingsdeskundige in zijn eigen praktijk in Zoetermeer. Hij is de oprichter van de Stichting Het PaleoPrincipe en geeft seminars en lezingen over dit onderwerp.
Voor een bezoek aan zijn eigen website, klik hier. Hij heeft ook praktische e-books ontwikkeld.
  Volg @EvertBerkelaar Link met Evert Like Evert's Facebook pagina
paleo_basics_ebook

Reacties

Reageer op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:
Reageer ook op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:

Voor 't eerst hier?

Welkom op deze website. Een site die wel eens heel belangrijk kan zijn voor je gezondheid. Op deze website vind je alles wat je al lang over je gezondheid had moeten weten maar wat bijna niemand je heeft verteld. Wat je moet doen om gezond te blijven of weer te worden, wat gezonde voeding is...

 

 

 

Zoeken

 

Sponsors

Doneren

Heb je iets aan de informatie op deze website gehad? Steun ons zodat we je ook in de toekomst van de Paleo-informatie kunnen voorzien.

Boeken

Alles voor je sport!