Wil je updates in je mailbox?:

Een service van FeedBurner

Artrose


jan 19, 2011  Erik  Algemeen  2 reacties 

Zoals bijna alle typische chronische ziekten is er ook bij artrose een duidelijke relatie tussen onze leefstijl en de ernst van de klachten.

 

Artrose is een probleem van de gewrichten. Het kraakbeen, de beschermlaag tussen de botuiteinden die in een gewricht samenkomt, gaat in kwaliteit achteruit. Dit leidt tot irritatie en ontsteking met als gevolg pijn. Vaak is er al langer sprake van een slechter functioneren van het gewricht doordat spieren en banden rondom het gewricht stijver worden. Hierdoor kunnen de rol- en scharnier bewegingen van het gewricht niet meer normaal verlopen, gevolg: overbelasting van delen van het kraakbeen en later meer kans op slijtage.

 

Het kraakbeen bevat geen eigen bloedvaatjes en de kleine vaatjes in de omgeving zijn niet altijd in staat om afvalstoffen af te voeren en gezonde bouwstoffen aan te voeren. Om te begrijpen hoe het kraakbeen dan toch aan bouwstoffen komt, moeten we een beeld krijgen van de structuur van kraakbeen.

Kraakbeen is opgebouwd uit diverse eiwitketens en suikers. We kennen deze structuur uit onze keuken als gelatine. Typisch van gelatine is dat als je er water of vruchtensap aan toevoegt je een mooie structuur krijgt. Deze is indrukbaar en vervormbaar en komt weer in zijn oorspronkelijke vorm terug (mits je er niet te hard aan trekt). Afhankelijk van de verhouding tussen water en gelatine wordt de structuur steviger of losser en de vorm wordt bepaald door de mal waarin je het maakt. In het lichaam zijn eiwitstructuren de mal.

Te weinig vocht in het lichaam betekent dus slechter kraakbeen, maar ook een tekort aan bouwstenen en productiecapaciteit van de gelatine geeft problemen.

 

Zowel te veel als te weinig belasten geeft slijtage
Gelatine ziet eruit als een soort tandenborstel waar tussen de haartjes water gaat zitten, zo ontstaat de structuur van kraakbeen. Om nieuwe bouwstoffen aan te voeren en afvalstoffen af te voeren moet het water steeds vervangen worden. Dat gebeurt door het kraakbeen te belasten. Het water met afvalstoffen wordt er uit gedrukt en door de polariteit van het water wordt er weer nieuw water met bouwstoffen aangetrokken. Normale belasting is dus voor de gezondheid van het kraakbeen van vitaal belang. Onderbelasten is een veel vaker voorkomende oorzaak van slijtage dan overbelasten. Vooral het plotseling overbelasten na een langere periode onderbelasting kan snel slijtage geven.

De kwaliteit van de kleine bloedvaatjes is bepalend voor een goed functioneren van kraakbeen en vooral roken heeft hier een negatief effect.

Overgewicht zorgt voor zowel over als onderbelasting, vaak wordt er te weinig bewogen en als er bewogen wordt is de belasting te groot.

 

Betere voeding = betere gewrichten
Voor de aanmaak van kraakbeen zijn een aantal stoffen essentieel die uit de voeding moeten komen, zoals vitaminen (vooral vitamine C) en mineralen zoals selenium, mangaan en zink. Ook moet er voldoende eiwit beschikbaar zijn. (En zoals al vermeld genoeg water.)

Algemeen mag de voeding niet te verzurend zijn. Het lichaam zal altijd proberen de zuurgraad te reguleren. Dat kan het lichaam op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door extra calcium uit de botten te halen en het zuur zo te bufferen, met als gevolg botontkalking. Ook door overschot aan H+ ionen op te slaan in bindweefsel in de plaats van water. Hierdoor ontstaat slecht kraakbeen met als gevolg: artrose.

 

Paleo vs Westerse voeding
Het typisch westerse voedingspatroon is erg verzurend door de aanwezigheid van graan en vlees en relatief weinig groente en fruit. Binnen het paleodieet is er een veel betere balans tussen verzurende voeding (met name de eiwit bronnen)  en voeding met een base overschot, groente en fruit.

Auto-immuunziekten zoals reuma en psoriasis kunnen ernstige artrose veroorzaken. Uit voorlopige observaties en kleine onderzoeken lijken deze ziekten goed te reageren op het paleodieet.

Overactiviteit van het immuunsysteem en ontstekingssysteem geeft bij milde slijtage verergering van de klachten en versnelling van het slijtageproces. Goed reguleren hiervan kan heel goed via het paleodieet.

Artrose en slijtage zijn goed te voorkomen en te beïnvloeden via onze leefstijl. Normaal bewegen en eten zijn voorwaarden voor het normaal functioneren van ons lichaam en dus ook onze gewrichten. Uiteraard is het zo dat doordat we steeds ouder worden er steeds meer slijtage ontstaat, maar slijtage alleen doet geen pijn, het is altijd slijtage plus ontsteking. Veel mensen met weinig slijtage hebben veel last, en anderen met forse slijtage hebben bijna geen last.

Naast een gezonde leefstijl kan het zinvol zijn om extra supplementen te gebruiken zoals glucosamine en chondroitine (de gelatine), vitamine C en D en visolie als ontstekingsremmer en bij veel klachten natuurlijke ontstekingsremmers zoals curcuma, salix alba en dergelijke.

 

Mensen die last hebben van artrose worden geadviseerd om onder begeleiding over te stappen op het paleodieet.

 

Erik Schut.


 

 

Over de auteur
Erik Schut heeft zijn eigen praktijk in Tilburg. Hij is de mede-oprichter van de Stichting Het PaleoPrincipe en geeft seminars en lezingen over dit onderwerp.
Voor een bezoek aan de website van zijn praktijk, klik hier.

Reacties

Reageer op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:
Reageer ook op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:

Voor 't eerst hier?

Welkom op deze website. Een site die wel eens heel belangrijk kan zijn voor je gezondheid. Op deze website vind je alles wat je al lang over je gezondheid had moeten weten maar wat bijna niemand je heeft verteld. Wat je moet doen om gezond te blijven of weer te worden, wat gezonde voeding is...

 

 

 

Zoeken

 

Sponsors

Doneren

Heb je iets aan de informatie op deze website gehad? Steun ons zodat we je ook in de toekomst van de Paleo-informatie kunnen voorzien.

Boeken

Alles voor je sport!