Wil je updates in je mailbox?:

Een service van FeedBurner

Auto-immuunziektes


jan 18, 2011  Erik  Algemeen  3 reacties 

Auto-immuunziekten zoals de ziekte van Crohn, MS, Reuma en dergelijke reageren meestal goed op het paleodieet. Onze huidige westerse voeding is een belangrijke trigger voor het activeren van deze aandoeningen.

 

Ontsteking
Bij een auto-immuunziekte valt het immuun systeem ons eigen weefsel aan. Dit geeft ontsteking.

 

Wat is de trigger?
Om een auto-immuunziekte te krijgen is naast aanleg een trigger van buitenaf noodzakelijk. De aanleg wordt bepaald door het al of niet aanwezig of actief zijn van een gen (erfelijke eigenschap) van het HLA systeem. HLA staat voor Human Leukocyte Antigen. In principe herkent het lichaam zijn eigen HLA waardoor lichaamseigen cellen niet door het immuunsysteem aangevallen worden. Voeding, infecties, vitamine d deficiëntie, stress en verwondingen zijn de bekendste triggers die bij een aanwezige aanleg de auto-immuunreactie kunnen veroorzaken.


De darm is essentieel
Een belangrijke risicofactor voor het ontstaan van een auto-immuunziekte is de aanwezigheid van een vergrootte doorlaatbaarheid van de darm. Hierdoor kunnen slecht verteerde voedingsresten, bacteriën en andere stoffen in onze bloedbaan terecht komen en, omdat het lichaamsvreemde stoffen zijn, een reactie van het immuunsysteem uitlokken. Als nu een van de naar binnen gelekte stoffen een overeenkomst heeft met een lichaameigen HLA kan het immuun systeem zich gaan vergissen en een auto-immuunreactie veroorzaken.


Bechterew als voorbeeld
Een voorbeeld is het ontstaan van de ziekte van Bechterew. Deze reumatische aandoening kan getriggerd worden door het lekken van bepaalde bacteriën zoals de klepsiella pneumonia die altijd in de darm aanwezig is maar niet in de bloedbaan mag komen. Bechterew is gerelateerd aan de aanwezigheid van het HLA b27 antigen. Dit is de aanleg. Het lekken van bacteriën met eenzelfde antigen is de trigger. Dus hoe gezonder de darm hoe kleiner de kans op het ontstaan of verergeren van deze ziekte. Veel van deze ziektes verlopen heel wisselend. Periodes van rust worden afgewisseld door periodes van verergering. Iedere keer als het immuunsysteem getriggerd wordt kan een nieuwe aanval ontstaan.


Hoe houden we de darm gezond en zorgen we voor een minimale lekkage naar de bloedbaan?
Van veel voedingsstoffen weten we dat ze de doorlaatbaarheid van de darm negatief beïnvloeden. De volgende voedingsstoffen kun je het beste vermijden.

  • Alle granen. Ook quinoa en amaranth. Deze bevatten lectines en saponines.
  • Peulvruchten ook sojaproducten en pinda’s. Bevatten lectines en saponines.
  • Niet rijpe tomaten. Grote rijpe tomaten hebben het kleinste risico. Bevatten lectines en alpha-tomatine.
  • Aardappelen. Lectines en saponines.
  • Scherpe pepers zoals chilipeper. Bevat capsaïcine.
  • Eiwit. Bevat lyzozyme.
  • Spruiten van peulvruchten zoals tauge en alfalfa. Bevatten veel saponines.
  • Alcohol.
  • Anticonceptiepil
  • Ontstekingsremmers behalve paracetamol en opiaten.

 

Van andere voedingsmiddelen weten we dat ze veel antigenen bevatten. Melkproducten zijn hiervan het beste voorbeeld.
Ook plantaardige olieën hebben een negatieve invloed op ons immuunsysteem. Olijfolie en kokosolie zijn wel aan te bevelen.

 

En verder...
Je kunt zelf veel doen om auto-immuunziekten te beïnvloeden. Naast het volgen van bovenstaande voedingsadviezen zijn voldoende beweging en stress controle ook belangrijk.

Bovenstaande adviezen zijn een richtlijn. Omdat er veel individuele verschillen bestaan raden we iedereen die serieus wil gaan werken met bovenstaande adviezen, aan om een deskundige te raadplegen.


 

 

Over de auteur
Erik Schut heeft zijn eigen praktijk in Tilburg. Hij is de mede-oprichter van de Stichting Het PaleoPrincipe en geeft seminars en lezingen over dit onderwerp.
Voor een bezoek aan de website van zijn praktijk, klik hier.

Reacties

Reageer op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:
Reageer ook op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:

Voor 't eerst hier?

Welkom op deze website. Een site die wel eens heel belangrijk kan zijn voor je gezondheid. Op deze website vind je alles wat je al lang over je gezondheid had moeten weten maar wat bijna niemand je heeft verteld. Wat je moet doen om gezond te blijven of weer te worden, wat gezonde voeding is...

 

 

 

Zoeken

 

Sponsors

Doneren

Heb je iets aan de informatie op deze website gehad? Steun ons zodat we je ook in de toekomst van de Paleo-informatie kunnen voorzien.

Boeken

Alles voor je sport!