Wil je updates in je mailbox?:

Een service van FeedBurner

Een ei hoort er bij!


feb 26, 2012  Evert  Algemeen  5 reacties 

We krijgen vaak vragen over het eten van eieren dus de hoogste tijd om er wat over te schrijven.


Eieren behoren sowieso bij het paleodieet, puur alleen al omdat mensen dit reeds tienduizenden jaren eten. Volgens de experts  waren eieren in de periode voor de landbouw echter enkel in het broedseizoen voorradig. De rest van het jaar waren er geen eieren. Dit roept dus de vraag op hoeveel eieren we kunnen eten.

Het voedingscentrum adviseert gemiddeld 3 eieren per week te eten. De motivatie daarvoor is dat er cholesterol in een ei zit. Dat klopt ook, maar dat is enkel belangrijk voor wie nog steeds gelooft in de cholesterolhypothese (veel wetenschappers trekken die in twijfel, maar dat is een apart blogartikel).

 

Laten we het ei eens nader bekijken. Het eiwit bevat voedingsstoffen voor het eigeel wat eigenlijk het embryo is. Naast voedingsstoffen bevat het eiwit ook beschermende stoffen. Denk aan antibacteriële antivirale stoffen. Een voorbeeld daarvan zijn lysozymen; enzymen die de celwand van bacteriën kapot maken waardoor deze dood gaan.  Er wordt gespeculeerd dat deze enzymen mogelijk ook de darmwand en darmflora kunnen beschadigen. Vanuit dit perspectief is het eiwit dus minder gezond dan het eigeel. Om deze reden wordt mensen die lijden aan een auto-immuunziekte ook geadviseerd om geen eieren te eten, of alleen de dooiers.

 

Wat zit er in een (kippen) ei?

Een ei is een goede bron van selenium (10 microgr), vitamine A (54 microgr), vitamine D (0,9 microgr) en de diverse B-vitamines. Dit is even los van wat verhitting doet met deze micronutriënten.

Verder bevat een ei 7 gram eiwit, 0 gram koolhydraten en 9 gram vet. Het levert je 74 kcal (uitgaande van een gekookt ei). Deze gegevens komen van de NeVo tabel 2006.

 

Zijn eieren gevaarlijk?

Deze vraag wordt vaak gesteld. Ons voedingscentrum (van de schijf van vijf) is duidelijk van mening dat je niet meer dan 3 eieren per week moet eten. Grappig genoeg mogen mensen in andere landen wel meer eieren eten. Maar gelukkig hebben we google en pubmed (de medische database)! Bij een onderzoek met ruim 14.000 mensen werd er geen verband gevonden tussen de hoeveelheid geconsumeerde eieren en het voorkomen van hart- en vaat ziekten[1].  Dit wordt bevestigd door een ander onderzoek waar het voor het krijgen van hart- en vaatziekten niet uitmaakte of je nu meer dan 7 eieren per week at of minder dan 1 ei per week[2]. Er zijn nog meer onderzoeken die stellen dat het eten van eieren niet schadelijk is en ook je cholesterol niet verhoogt[3-5].

Er is ook een onderzoek uitgevoerd met mensen die twee eieren gebruikten als ontbijt en een groep mensen die dezelfde hoeveelheid calorieën aan bagels als ontbijt had. Dit onderzoek toonde aan dat de groep met de eieren als ontbijt meer afviel[6]. Onderzoek bij mensen met diabetes type 2 die dagelijks 2 eieren gebruikten (binnen een calorie-arm en eiwitrijk dieet) toonde aan dat hun bloedwaarden voor wat betreft vetprofiel zelfs verbeterden. Daarnaast had het ook een goed effect op hun bloeddruk[7].

Ik vond ook een onderzoek dat minder positief was; kanker kwam vaker voor bij mensen die veel ei gebruiken in vergelijking tot mensen die minder ei gebruiken[8].

 

Salmonella?

Salmonella zit normaal gesproken niet in een ei maar op het ei. Wanneer je een ei goed wast kun je een rauw ei dus eten. Bij verhitting gaat salmonella dood dus met een gekookt of gebakken ei loop je weinig risico. Het vervelende met salmonella is overigens dat de klachten pas na drie dagen op kunnen treden, het is dan dus niet altijd even logisch dit te koppelen aan een eitje van een paar dagen terug. Het goede nieuws is dat het meestal ook vanzelf weer overgaat.

 

Oke… hoeveel eieren zal ik dus eten?

Dat mag je volledig zelf besluiten! Maar ik denk dat er voldoende bewijsmateriaal is dat het dagelijks eten van een of twee eieren geen kwaad kan. Zeker niet wanneer je dit combineert met alle andere voedingsmiddelen binnen het paleodieet zoals fruit en groenten. Maar ik sluit me wel bij Robb Wolf en Loren Cordain aan dat mensen met een auto-immuunziekte beter eieren moeten vermijden (in ieder geval het ei-wit).

 

Referenties

[1]          Zazpe I, Beunza JJ, Bes-Rastrollo M, Warnberg J, de la Fuente-Arrillaga C, Benito S, et al. Egg consumption and risk of cardiovascular disease in the SUN Project. European journal of clinical nutrition.  Jun;65(6):676-82.

[2]          Scrafford CG, Tran NL, Barraj LM, Mink PJ. Egg consumption and CHD and stroke mortality: a prospective study of US adults. Public health nutrition.  Feb;14(2):261-70.

[3]          Njike V, Faridi Z, Dutta S, Gonzalez-Simon AL, Katz DL. Daily egg consumption in hyperlipidemic adults--effects on endothelial function and cardiovascular risk. Nutrition journal.9:28.

[4]          Djousse L, Kamineni A, Nelson TL, Carnethon M, Mozaffarian D, Siscovick D, et al. Egg consumption and risk of type 2 diabetes in older adults. The American journal of clinical nutrition.  Aug;92(2):422-7.

[5]          Nakamura Y, Iso H, Kita Y, Ueshima H, Okada K, Konishi M, et al. Egg consumption, serum total cholesterol concentrations and coronary heart disease incidence: Japan Public Health Center-based prospective study. The British journal of nutrition. 2006 Nov;96(5):921-8.

[6]          Vander Wal JS, Gupta A, Khosla P, Dhurandhar NV. Egg breakfast enhances weight loss. International journal of obesity (2005). 2008 Oct;32(10):1545-51.

[7]          Pearce KL, Clifton PM, Noakes M. Egg consumption as part of an energy-restricted high-protein diet improves blood lipid and blood glucose profiles in individuals with type 2 diabetes. The British journal of nutrition.  Feb;105(4):584-92.

[8]          Aune D, De Stefani E, Ronco AL, Boffetta P, Deneo-Pellegrini H, Acosta G, et al. Egg consumption and the risk of cancer: a multisite case-control study in Uruguay. Asian Pac J Cancer Prev. 2009;10(5):869-76.

 

 


 

 

Over de auteur
Evert Berkelaar werkt als voedingsdeskundige in zijn eigen praktijk in Zoetermeer. Hij is de oprichter van de Stichting Het PaleoPrincipe en geeft seminars en lezingen over dit onderwerp.
Voor een bezoek aan zijn eigen website, klik hier. Hij heeft ook praktische e-books ontwikkeld.
  Volg @EvertBerkelaar Link met Evert Like Evert's Facebook pagina
paleo_basics_ebook

Reacties

Reageer op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:
Reageer ook op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:

Voor 't eerst hier?

Welkom op deze website. Een site die wel eens heel belangrijk kan zijn voor je gezondheid. Op deze website vind je alles wat je al lang over je gezondheid had moeten weten maar wat bijna niemand je heeft verteld. Wat je moet doen om gezond te blijven of weer te worden, wat gezonde voeding is...

 

 

 

Zoeken

 

Sponsors

Doneren

Heb je iets aan de informatie op deze website gehad? Steun ons zodat we je ook in de toekomst van de Paleo-informatie kunnen voorzien.

Boeken

Alles voor je sport!