Wil je updates in je mailbox?:

Een service van FeedBurner

Fructose


aug 23, 2011  Evert  Algemeen  1 reactie 

 

Al geruime tijd is het algemeen bekend dat het eten van grote hoeveelheden suiker de gezondheid schaadt. De laatste tijd zie je steeds meer berichten dat fructose niet al te best is. Dit wil ik even duidelijk maken.

Fructose is zoeter dan suiker en is zeer goedkoop. Derhalve wordt in vele producten uit de voedingsmiddelenindustrie fructose toegevoegd. Deze producten komen echter over het algemeen niet voor in het Paleodieet.
Daarnaast moeten we ons realiseren dat tafelsuiker oftewel de gewone suiker die we in onze koffie of over onze aardbeien gooien ook voor de helft bestaat uit fructose. In zoverre kan je dus stellen dat alles wat voor fructose geldt, ook van toepassing is op tafelsuiker. Andere namen voor tafelsuiker zijn overigens sucrose en sacharose.

Fructose zit daarnaast ook in de zoete fruit- en groentesoorten welke veel gebruikt worden in het paleodieet. De vraag is dus of dit een probleem is of niet.

Hierbij moeten we ons realiseren dat ook de oermens deze producten gegeten heeft, en dus zou je zeggen dat deze niet schadelijk moeten zijn. Het blijkt dat de oermens die in Afrika leefde vrijwel het gehele jaar door de fruitsoorten tot zijn beschikking had die rijk zijn aan fructose. Wanneer we enkel die fructose uit fruit binnen krijgen zou er dus geen probleem moeten zijn. Echter, vruchtensappen waren zeker niet voorradig, en dat is tegenwoordig een rijke bron van fructose. Het bevat wel de fructose van de vrucht, maar niet de vezels. Zodoende is het met één glas appelsap mogelijk om de fructose van meerdere appels in één keer binnen te krijgen. Tegenwoordig kunnen we het hele jaar appelsap, ananassap, aardbeiensmoothies etc drinken, dat is het verschil. Het is dus aan te bevelen om voorzichtig te zijn met vruchtensappen. Wanneer je ervoor zorgt dat je geen fructose uit vruchtensappen en frisdranken binnenkrijgt kun je dus veilig 3 tot 5 stuks fruit per dag eten. Mensen die echt veel willen afvallen zouden in overleg met een deskundige wellicht wel wat minder fruit moeten eten, maar dat staat hier even los van.

Fructose en glucose zijn beiden suikers. Echter, de manier waarop het lichaam er mee omgaat verschilt enorm. Glucose kan gebruikt worden als brandstof, fructose niet. Fructose moet via de lever afgebroken worden en is zelfs toxisch. Het vormt zogezegd dus een belasting voor de lever en nadat het is afgebroken kan fructose leiden tot leververvetting.

Sporters of andere mensen die binnen het paleodieet veel koolhydraten willen gebruiken kunnen behalve fruit ook zetmeelrijke groenten zoals yam (eetbare wortelknol), zoete aardappel en pompoen gebruiken.

Hier volgen 10 goede redenen om voorzichtig te zijn met fructose.

 

  • Fructose kan enkel door de lever omgezet worden voordat het lichaam er iets mee kan. Dit belast de lever dus die er niet veel anders mee kan dan er vet van maken (immers, er zal in de meeste gevallen al genoeg energie circuleren). Je zou kunnen zeggen dat het verder nutteloos is.
  • Te veel fructose maakt de lever insulineresistent.
  • Fructose gaat 7 keer sneller dan glucose een verbinding aan met eiwitten. Zo'n suiker-eiwit verbinding heet een Advanced Glycemic Endproduct (AGE). AGE's wekken ontsteking op en dragen bij aan diverse chronische gezondheidsproblemen, waaronder Alzheimer.
  • Fructose leidt tot een verhoogde productie van urinezuur. Als er teveel urinezuur geproduceerd wordt kan dit weer de nieren belasten en uiteindelijk leiden tot nierstenen of hoge bloeddruk.
  • Zie punt 4: fructose leidt tot hogere urinezuur gehaltes. Urinezuur veroorzaakt jicht. De laatste jaren wordt het verhoogde fructose gebruik dan ook als belangrijkste oorzaak van jicht gezien.
  • Alhoewel wij zelf geen fructose kunnen gebruiken als energiebron kunnen bepaalde darmbacteriën dit wel. Helaas zijn dit juist de verkeerde bacteriën.
  • Doordat fructose in de lever wordt omgezet in vet zorgt dit voor circulatie van vetten die hart- en vaatziekten in de hand werken.
  • Een ander gevolg van een verhoogd vetgehalte is dat het lichaam leptineresistent kan worden. Dit betekent dat o.a. het verzadigingssignaal van leptine niet meer wordt geregistreerd en mensen dus te veel gaan eten.
  • Sommige kankercellen kunnen fructose als brandstof gebruiken.
  • Fructose versnelt het huidverouderingsproces via de vorming van de reeds eerder genoemde AGE's.

 

Bronnen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21261970
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20664312
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20368739
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21402242
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20620757
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8213607

 


 

 

Over de auteur
Evert Berkelaar werkt als voedingsdeskundige in zijn eigen praktijk in Zoetermeer. Hij is de oprichter van de Stichting Het PaleoPrincipe en geeft seminars en lezingen over dit onderwerp.
Voor een bezoek aan zijn eigen website, klik hier. Hij heeft ook praktische e-books ontwikkeld.
  Volg @EvertBerkelaar Link met Evert Like Evert's Facebook pagina
paleo_basics_ebook

Reacties

Reageer op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:
Reageer ook op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:

Voor 't eerst hier?

Welkom op deze website. Een site die wel eens heel belangrijk kan zijn voor je gezondheid. Op deze website vind je alles wat je al lang over je gezondheid had moeten weten maar wat bijna niemand je heeft verteld. Wat je moet doen om gezond te blijven of weer te worden, wat gezonde voeding is...

 

 

 

Zoeken

 

Sponsors

Doneren

Heb je iets aan de informatie op deze website gehad? Steun ons zodat we je ook in de toekomst van de Paleo-informatie kunnen voorzien.

Boeken

Alles voor je sport!