Wil je updates in je mailbox?:

Een service van FeedBurner

Intermitterend vasten, de nieuwe dieet rage


jun 5, 2013  Erik  Algemeen  7 reacties 

Voor de volgers van het PaleoPrincipe is het niet zo nieuw, het idee van intermitterend vasten. Voor veel anderen is het de nieuwe afvalrage. De afgelopen maanden zijn er twee populaire boeken verschenen over dit onderwerp. Het eerst is van de bekende Britse arts / journalist Michael Mosley, bekend van de BBC documentaires over het menselijke lichaam, met de titel “The Fasting Diet”, in het Nederlands vertaald als “Het Vastendieet”. Hij schreef dit samen met Mimi Spencer. Het behandelt de fysiologische argumenten om te vasten en geeft een handleiding hoe dit te doen. De fysiologie beschrijf ik zo, de manier waarop is simpel en mede daarom ook doeltreffend. Twee dagen per week eet je niet meer dan 500 calorieën als je vrouw bent en 600 calorieën als je man bent. De andere vijf dagen eet je wat, en zoveel als je wilt. Er staan een paar dagmenu’s in het boekje. Het andere boek is alleen in het Engels verschenen en heet The 8 Hour Diet van David Zinczenko en Peter Moore (editor van Men’s Health). De methode die zij beschrijven is iets anders, het effect en de motivatie zijn vergelijkbaar. Hun idee is dat alles wat je eet in een tijdvenster van 8 uur moet plaats vinden en dat er dus 16 uur niets gegeten wordt en dat een paar keer per week.

 

Waarom is intermitterend vasten interessant:

  • Het is makkelijker vol te houden dan een dieet dat de hele week duurt
  • Het geeft duidelijke verbetering van de insuline gevoeligheid, wat de belangrijkste reden is dat mensen overgewicht ontwikkelen en op den duur diabetes krijgen
  • Het activeert genen die te maken hebben met herstel
  • Het stimuleert de aanmaak van BDNF, een groeihormoon voor de hersenen

 

Zeker als je dit combineert met een uitgebalanceerde Paleo voeding is het een prima methode om fit, slank en gezond te worden.

 

Wat is het achterliggende mechanisme, waarom gaat het lichaam zo positief reageren op een relatief korte periode van honger? De algemene redenering is dat als er een energietekort is of dreigt te komen, de noodzaak bestaat om fit te worden en goede beslissingen te nemen. Het zou immers zo kunnen zijn dat er voedsel gezocht moet gaan worden in een heel ander gebied, of dat we dringend groot wild moeten gaan vangen wat in beide gevallen veel tijd en energie kost. De energie hiervoor moet gehaald worden uit de vetvoorraad en daarvoor moet er een goede hormonale balans zijn. Daarnaast is het niet handig als je pijntjes hebt of een blessure. Er zal dus hoog ingezet worden op het herstel en onderdrukken van ontstekingsreacties (bedenk dat ontsteking het belangrijkste mechanisme is achter heel veel ziektebeelden). Ook moeten we met een helder hoofd en een goed werkend geheugen op pad gaan, al is het maar om de weg terug weer te vinden of je te herinneren waar je vroeger veel voedsel hebt gevonden. Ook moet er een gezonde positieve stemming zijn om het vol te houden.

 

Korte periodes van honger (energie tekort) zijn dus een uitdaging om gezond te worden. Dit is nodig om er in te slagen voedsel te vinden. In ons dagelijkse bestaan hoeven we nooit meer honger te hebben waardoor de noodzaak om fit te worden, een goed geheugen te hebben en vet te verbranden veel minder noodzakelijk zijn. Het gevolg is dat we gevoeliger zijn geworden voor juist die klachten die door intermitterend vasten voorkomen kunnen worden. Het zijn de typische welvaartsziekten als hart- en vaatziekten, overgewicht, depressie, alzheimer en nog een hele lijst met andere kwalen die we niet of nauwelijks tegenkomen bij jager-verzamelaars culturen waar honger hebben een normaal onderdeel uitmaakt van het dagelijks bestaan. Bedenk wel dat vroeger extreme honger juist een van de grootste veroorzakers was van problemen en dat we nu in ieder geval niet meer hoeven te sterven van de honger. Nu er altijd eten is moet het dus een bewuste keuze worden om zo nu en dan eens honger te hebben. Dat lijkt veel moeilijker dan het is. We hoeven niet bang te zijn voor even honger, het gaat namelijk snel over als het maar niet te lang duurt. Intermitterend vasten, de nieuwe dieet rage.


 

 

Over de auteur
Erik Schut heeft zijn eigen praktijk in Tilburg. Hij is de mede-oprichter van de Stichting Het PaleoPrincipe en geeft seminars en lezingen over dit onderwerp.
Voor een bezoek aan de website van zijn praktijk, klik hier.

Reacties

Reageer op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:
Reageer ook op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:

Voor 't eerst hier?

Welkom op deze website. Een site die wel eens heel belangrijk kan zijn voor je gezondheid. Op deze website vind je alles wat je al lang over je gezondheid had moeten weten maar wat bijna niemand je heeft verteld. Wat je moet doen om gezond te blijven of weer te worden, wat gezonde voeding is...

 

Voor je paleo-boodschappen ga je naar Puur Mieke:

Zoeken

 

Sponsors

Doneren

Heb je iets aan de informatie op deze website gehad? Steun ons zodat we je ook in de toekomst van de Paleo-informatie kunnen voorzien.

Boeken

Alles voor je sport!