Wil je updates in je mailbox?:

Een service van FeedBurner

Kokos, kokoswater, kokosvet, kokosmelk etc


jul 14, 2012  Evert  Algemeen  17 reacties 

In verband met de verhuizing van mijn praktijk is het even stil geweest van mijn kant. Alle tijd is gaan zitten in de verhuizing/verbouwing. Nu is de verhuizing achter de rug en heb ik weer tijd om een blogartikel te schrijven.

 

 

Een oplettende lezer die zijn huiswerk goed gedaan had mailde ons met de vraag of wij uit konden leggen waarom wij kokosnoot promoten op deze site en waarom Cordain op zijn site duidelijk kokosnoot afkeurt. Een goede vraag!

Laat me allereerst zeggen dat ik veel respect heb voor alles wat Cordain heeft gedaan en voor hem persoonlijk. Hij is een uiterst vriendelijke man. Toch zijn we het ook weer niet over alles voor 100% eens. Hij is met betrekking tot vet wat te veel besmet met het ‘Low-fat’ virus naar mijn mening. Zijn nieuwe boek is al ietsje milder dan zijn eerste boek.

Cordain stelt op zijn website dat je kokosnoot gewoon niet moet eten: http://thepaleodiet.com/nutritional-tools/fatty-acid-content-of-nuts

“Two nuts that you should not include in your diet are coconuts and peanuts. Coconuts, far and away, contain the most saturated fat of any nut. Further they only have miniscule amounts of cholesterol-lowering monounsaturated fatty acids, and they are devoid of omega 3 fatty acids.”

 

Hij stelt dus dat je kokosnoot nooit moet eten omdat er veel verzadigd vet in zit, er slechts weinig enkelvoudig ververzadigd vet in zit en er geen omega-3 vet in zit.

Dat is natuurlijk waar, maar is dat een goede reden om geen kokosnoot te eten? Wij vinden van niet.

 

Het type vet uit kokosnoten is gezond

Kokosnoten bevatten zoals Cordain stelt inderdaad veel verzadigd vet. Echter, dit vet is van het zogenaamde MCT type. MCT staat voor Medium Chain Triglycerides, het zijn dus middellange ketens trigliceriden. Deze vetten komen ook veel voor in menselijke borstvoeding.

Ook worden MCT vetten vaak toegevoegd aan energiedrankjes voor duursporters. En wie gelooft er nu tegenwoordig nog echt dat je van het eten van vet een hoog cholesterol krijgt? Het is bekend dat transvetten slecht zijn, maar dat zit natuurlijk niet in kokosnoten. Wees, wat mij betreft, dus niet bang voor het vet uit kokosnoten.

 

Ok, ik heb een kokosnoot… en nu?!?

De eerste keer dat ik een kokosnoot kocht stond ik voor een raadsel: hoe maak ik dat ding open? Uiteindelijk heb ik het zelf maar met wat gereedschap gedaan. Eerst boorde ik een gat in de kokosnoot zodat ik het water op kon vangen. Ten tweede sloeg ik met een hamer de kokosnoot kapot om zodoende het vlees eruit te kunnen halen. Tja het is wat primitief maar het werkt wel. Wie een meer elegante oplossing heeft mag het bij de reacties laten weten.

 

Selecteer de juiste kokosnoot

Let er bij het kopen van kokosnoten op dat de drie ‘ogen’ die je ergens op de kokosnoot tegenkomt vrij zijn van schimmel en dat deze ogen echt schoon zijn. Meestal vind je in Nederland de bruine kokosnoot. Er bestaat ook een groene kokosnoot, deze wordt soms wilde kokosnoot genoemd. Beide varianten zijn uitstekend.

 

Wat zijn enkele toepassingen van kokos?

  • bakken in kokosolie
  • kokosmelk
  • kokosvlees
  • uitwendig gebruik van kokosolie
  • drinken van kokoswater

 

Bakken in kokosvet

Kokosvet is een zeer hitte stabiele olie. Dit betekent dat het niet snel verbrandt. Het heeft een hoger rookpunt dan bijvoorbeeld olijfolie dat veel sneller verbrandt. Bovendien wordt het niet snel ranzig door het hoge gehalte aan verzadigde vetten. Voordat ik deze blog schreef vertelde ik mijn klanten weleens dat je kokosvet kunt hergebruiken om in te bakken, maar ik ontdekte dat het herhaaldelijk verhitten van kokosolie toch niet zo ideaal is[1]. Maar als je het toch wilt hergebruiken zou je het eigenlijk moeten zeven omdat er anders kleine stukjes voedingsmiddel in achter blijven die natuurlijk wel verbranden. Maar ik zou het liever gewoon opeten; het is immers gezond. Kokosvet om in te bakken koop ik altijd bij de natuurwinkel.

Kokosvet kun je prima buiten de koelkast bewaren, alhoewel je zult merken dat het op hete dagen vloeibaar is en op koude dagen vaster. Het mag ook in de koelkast, als je dat liever wilt.

 

Kokosmelk

Kokosmelk[2] bestaat eigenlijk niet. In een kokosnoot zit vlees en water. De kokosmelk is dus eigenlijk niets anders dan vlees gemengd met water. Kokosmelk is iets dat ik altijd op voorraad heb. Ik koop het bij de natuurwinkel of bij de toko, maar grote supermarkten hebben het ook. De kokosmelk uit de toko bevat vaak een stabilisator waardoor het een homogene (gladde) massa is. Die van de natuurwinkel heeft dat vaak niet en kan soms wat korrelig zijn, of kan een dunne en dikke substantie hebben die niet gemengd zijn. Dit maakt op zich niet uit want met de staafmixer of blender is het zo weer een gladde massa.

Gerechten waarbij ik kokosmelk gebruik zijn bijvoorbeeld:

  • Gebakken ei: ik voeg vaak per ei één eetlepel kokosmelk toe; dit maakt het ei lekker zacht. Heerlijk bij scrambled eggs of voor wanneer je wraps wilt maken.
  • Smoothies: kokosmelk doe ik soms in mijn smoothie (maar liever kokoswater)
  • Sauzen: ik gebruik het in sauzen (zoals bij kip-kerrie)

Zelf gebruik ik het niet om zo maar te drinken.

 

Kokosvlees

Het vlees van de kokosnoot bevat ongeveer 350 kcal per 100 gram, waarvan ruim 50% afkomstig is uit vet[3]. Het smaakt erg lekker (als je bijvoorbeeld van ‘Bounty’ houdt). Het is vet dus kan je goed verzadigen. Het heeft een ‘bite’. Soms neem ik het mee wanneer ik een dag van huis ben (bijvoorbeeld als ik met de boot op stap ga) en gebruik het dan als snack. De geraspte versie gebruik ik vrijwel dagelijks bij mijn ‘banana-split’ of om iets te gratineren. Doe je een beetje kokosschaafsel over je groente wanneer je dit grilt in de oven, dan geeft het een lekker knapperig korstje. Ik doe het ook wel eens in mijn gehakt wanneer ik een gehaktbal of gehakt/groenteburger maak.

 

Uitwendig gebruik van kokosolie

Kokosolie heeft antibacteriële kenmerken. Het is effectief in de behandeling van bepaalde huidaandoeningen zoals eczeem[4] en het is goed te gebruiken als vochtinbrengende crème[5]. Bij een onderzoek met ratten versnelde het de wondgenezing[6].

David Wolfe (de RAW-food goeroe) zweert dat het goed helpt bij puisten en andere ontstekingen van de huid. De antibacteriële eigenschappen van de kokosnoot zijn te danken aan de volgende vetten: caprylzuur [7](de C8 en de C10 variant), laurinezuur[8] en myristinezuur[9].

 

Drinken van kokoswater

Kokoswater[10] is een zeer mineraalrijke en vrij zoete drank. Het is bij mijn weten zomaar in elke supermarkt te verkrijgen maar ik koop het bij de natuurwinkel. Het is dan nog biologisch ook. Het viel me op dat de kleur ervan wel eens verschilt; de ene keer is het transparanter en de andere keer kan het iets geler zijn. Ik gebruik het graag als vocht in mijn smoothies, maar ook puur is het goed te drinken. Het is een goede drank om je vocht en mineralen aan te vullen na het sporten[11].

Uit onderstaande tabel kun je de samenstelling van kokoswater aflezen. Je ziet bijvoorbeeld dat kokoswater 105 mg natrium bevat en 205 mg kalium. Dit staat in schraal contrast met een ‘sportdrank’ zoals extran orange met slecht 10 mg natrium en 27 mg kalium! En je ziet ook dat 100 gram kokoswater maar liefst 25 mg calcium bevat. Halfvolle koemelk bevat ‘maar’ 120 mg calcium, maar ik vermoed sterk dat je de calcium uit kokoswater beter opneemt, en dat de netto opbrengst dus vergelijkbaar zal zijn.

 

Bronnen:

  1. [1]Srivastava S, Singh M, George J, Bhui K, Murari Saxena A, Shukla Y. Genotoxic and carcinogenic risks associated with the dietary consumption of repeatedly heated coconut oil. The British journal of nutrition.  Nov;104(9):1343-52.
  2. [2]Nutritiondata. http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3114/2 Kokosmelk.
  3. [3]Nutritiondata. http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3106/2. Kokosvlees.
  4. [4]Verallo-Rowell VM, Dillague KM, Syah-Tjundawan BS. Novel antibacterial and emollient effects of coconut and virgin olive oils in adult atopic dermatitis. Dermatitis. 2008 Nov-Dec;19(6):308-15.
  5. [5]Agero AL, Verallo-Rowell VM. A randomized double-blind controlled trial comparing extra virgin coconut oil with mineral oil as a moisturizer for mild to moderate xerosis. Dermatitis. 2004 Sep;15(3):109-16.
  6. [6]Nevin KG, Rajamohan T. Effect of topical application of virgin coconut oil on skin components and antioxidant status during dermal wound healing in young rats. Skin pharmacology and physiology.23(6):290-7.
  7. [7]Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Caprylic_acid. Caprylic acid.
  8. [8]Wikipedia. http://nl.wikipedia.org/wiki/Laurinezuur. Laurinezuur.
  9. [9]Wikipedia. http://nl.wikipedia.org/wiki/Myristinezuur. Myristinezuur.
  10. [10]Nutritiondata. http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3115/2. Kokoswater.
  11. [11]Saat M, Singh R, Sirisinghe RG, Nawawi M. Rehydration after exercise with fresh young coconut water, carbohydrate-electrolyte beverage and plain water. Journal of physiological anthropology and applied human science. 2002 Mar;21(2):93-104.

 

 


 

 

Over de auteur
Evert Berkelaar werkt als voedingsdeskundige in zijn eigen praktijk in Zoetermeer. Hij is de oprichter van de Stichting Het PaleoPrincipe en geeft seminars en lezingen over dit onderwerp.
Voor een bezoek aan zijn eigen website, klik hier. Hij heeft ook praktische e-books ontwikkeld.
  Volg @EvertBerkelaar Link met Evert Like Evert's Facebook pagina
paleo_basics_ebook

Reacties

Reageer op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:
Reageer ook op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:

Voor 't eerst hier?

Welkom op deze website. Een site die wel eens heel belangrijk kan zijn voor je gezondheid. Op deze website vind je alles wat je al lang over je gezondheid had moeten weten maar wat bijna niemand je heeft verteld. Wat je moet doen om gezond te blijven of weer te worden, wat gezonde voeding is...

 

 

 

Zoeken

 

Sponsors

Doneren

Heb je iets aan de informatie op deze website gehad? Steun ons zodat we je ook in de toekomst van de Paleo-informatie kunnen voorzien.

Boeken

Alles voor je sport!