Wil je updates in je mailbox?:

Een service van FeedBurner

Interview met Mark Sisson


jun 13, 2012  Evert  Algemeen  4 reacties 

Veel enthousiaste Paleo-aanhangers kennen Mark Sisson van de Primal Blueprint waarschijnlijk wel. De Primal Blueprint lijkt erg op Paleo maar is wat toleranter naar bijvoorbeeld zuivel. Mark is een ex-triatlonatleet en ziet er met zijn 60 jaar nog verbluffend goed uit. Hij is auteur van The Primal Blueprint en heeft zeer populaire websites: http://www.marksdailyapple.com/ en http://primalblueprint.com/. Mark Sisson heeft honderdduizenden volgers en zijn credo ‘Live long, Drop dead’ inspireert vele mensen.

Wij mochten hem enkele vragen stellen voor onze lezers.

 

De meeste duursporters eten veel koolhydraten en kunnen niet geloven dat een paleodieet ook bij hen past. Mark, jij hebt allebei de diëten toegepast. Wat is jouw mening hierover? 

 

Duursporters kunnen prima uit de voeten met de Primal Blueprint. Ze moeten enkel een paar kleine aanpassingen doen, zoals wat meer fruit en knollen eten in plaats van de koolhydraten uit graan. Daarnaast kunnen ze ook meer vet gaan eten (mits ze de moeite en tijd nemen om hun stofwisseling hierop aan te passen). Wanneer ze goed vet als brandstof kunnen gebruiken is hun behoefte aan koolhydraten lager en hoeven ze die dus minder te eten.

Maar uiteindelijk zouden de meeste duursporters moeten accepteren dat hun gezondheid voor de lange termijn waarschijnlijk gevaar loopt. Als ze dat weten en er toch graag mee door willen gaan, prima. Duursport is wat ze leuk vinden en er is veel voor te zeggen dat je doet wat je leuk vindt. Als ze maar niet denken dat het hun gezondheid voor de lange termijn ten goede komt.

 

Je ziet vaak dat duursporters van mening zijn dat hun sport ze een vrijbriefje geeft aan de eettafel. Het lijkt wel alsof ze het feit dat ze een bepaalde hoeveelheid calorieën verbranden, hun trainingsdoel behalen en mager blijven als excuus gebruiken allerlei rotzooi naar binnen te werken. Zo voelde ik mij ook: ik was slank, fit en zag er gezond uit, maar uiteindelijk hebben al die koolhydraten, kilometers en granen werkelijk hun tol geëist op mijn lichaam.

 

Nederland behoort tot de landen met de hoogste zuivelconsumptie. Met name de oudere generatie heeft weerstand tegen onze aanbevelingen om geen zuivel te eten. Welke soorten zuivel vind jij de beste optie voor de mensen die toch graag wat zuivel willen gebruiken?

 

Het belangrijkste is dat je kiest voor zuivel van gras gevoerde koeien (grass fed). Zuivelproducten van rauwe en/of biologische melk zijn ook goede opties. Gefermenteerde zuivelproducten zoals yoghurt en kefir worden meestal beter verdragen dan niet gefermenteerde producten. Maar het allerbelangrijkste is en blijft dat de koeien zelf gras gegeten hebben. Houd het bij yoghurt, kefir, vette room en boter zolang het maar biologisch, grasgevoerd en rauw is (zo mogelijk).

 

Persoonlijk doe ik het prima met een redelijke hoeveelheid zuivelproducten, en dat geldt ook voor veel van mijn lezers. Als je Nederlander bent dan hebben jouw voorouders waarschijnlijk al generaties lang zuivel gebruikt. Als er dus iemand is aangepast om dat spul te eten dan zijn jullie het wel. Ik zou me dus niet te veel zorgen maken over het ‘melk’ gedeelte hiervan, concentreer je liever op de kwaliteit die je kiest: grasgevoerd, biologisch, gefermenteerd, vol (volvet), en het komt best goed met je.

 

Wat is het meest indrukwekkende resultaat dat je ooit iemand hebt zien behalen met de Primal Blueprint Principes?

 

Te veel om op te noemen. Ik heb meegemaakt dat mensen van de harddrugs afkikten en hun leven weer in eigen hand konden nemen. Ik zag ook oude kreupele mannen transformeren tot sterke mannen die met blote bast door de sneeuw rennen. Ik zag onvruchtbare stellen spontaan zwanger raken na jarenlange pogingen, en ik zag veteranen in de strijd tegen hun eigen hormonen uiteindelijk de strijd winnen.

 

Het valt ons op dat sommige mensen om medische redenen moeite hebben met een plotselinge overstap op deze leefstijl. Als behandelaar vind ik dat sommige mensen eerst moeten worden behandeld alvorens ze overstappen op een Primal/Paleo leefstijl. Deze mensen zouden dus eerst advies moeten inwinnen van een professional voordat ze gaan beginnen. Wat is jouw mening en ervaring op dit gebied?

 

Ik kan me niet zo gauw een medisch probleem voorstellen waardoor iemand problemen zou krijgen door over te stappen op een dieet gebaseerd op vers en onbewerkt vlees, groente, fruit, noten en knollen. Maar ja, ik ben het er helemaal mee eens dat mensen die onder behandeling zijn voor een medisch probleem eerst bij hun behandelaar te rade gaan voordat ze een sterke verandering in hun dieet doorvoeren.

 

Wij hebben hier niet zoveel zonneschijn als jij in Malibu, en de zon is bovendien minder krachtig als het gaat om vitamine D aanmaak. Hoeveel vitamine D adviseer jij dat wij moeten nemen?

 

Het is vaak goed om te beginnen met 2000 tot 4000 IU (50 tot 100 microgram) vitamine D, maar het is het beste wanneer je de vitamine D status eerst bepaalt in het bloed voordat je suppleert. Mik op waardes tussen de 40 en 50 ng/ml.

 

Je spreekt in je boeken en op je website over de Prima Blueprint ‘Carbohydrate Curve’ (koolhydraat curve). Waar op deze curve vind jij dat sporters moeten staan?

 


(voor uitleg bij dit diagram, klik hier)


Bij sporters is er sprake van een andere situatie. The Carb Curve is bedoeld voor gemiddelde mensen, mensen die enkel voor de lol sporten, niet als professie. Als je een atleet bent die intensief traint en competitief bezig is kun je best meer koolhydraten innemen. De inname van koolhydraten is dan afhankelijk van de mate van glycogeen depletie (glycogeen is de opslagvorm van glucose in de spieren, red.). Helaas is er geen vaste waarde of aanbeveling; het hangt allemaal van de context af. Als je regelmatig je glycogeen opverbruikt, zijn koolhydraten de makkelijkste manier om dit weer aan te vullen.

 

Toch is en blijft het zo dat veel sporters meer koolhydraten eten dan ze nodig hebben, simpelweg omdat dit ze verteld wordt. Als je goed vet als brandstof kunt gebruiken, heb je bij lange na niet zo veel koolhydraten nodig voor voldoende energie. Dat geldt overigens ook voor niet-sporters.

 

Sommige lezers van onze site willen graag meer spiermassa aanmaken. Geloof jij in het timen en doseren van proteïnerijke maaltijden of supplementen rondom de training? En als dit het geval is, wat zijn dan jouw aanbevelingen?

 

Persoonlijk maak ik me daar niet zo druk om, maar het gaat mij er dan ook niet specifiek om dat ik meer spiermassa aanmaak. Maar zelfs als jij wel meer spieren wilt aanmaken is het timen van je eiwitten minder belangrijk dan de totale hoeveelheid eiwit die je eet. De ‘unieke kans’ periode voor de aanmaak van spieren waar men over spreekt is lang niet zo nauw als je misschien gehoord hebt, tenzij je een professionele bodybuilder bent die BCAA gebruikt en dagelijks meerdere uren traint, en elke milligram van wat je naar binnenpropt weegt.

 

Voor de gemiddelde persoon die meer spiermassa wil, geldt dat je gewoon moet eten wanneer je honger hebt, en dan bij voorkeur een maaltijd met voldoende eiwit. Als je dus hevige trek hebt in vlees direct na de training, eet het dan!

 

Bedankt Mark, voor dit interview!

  


 

 

Over de auteur
Evert Berkelaar werkt als voedingsdeskundige in zijn eigen praktijk in Zoetermeer. Hij is de oprichter van de Stichting Het PaleoPrincipe en geeft seminars en lezingen over dit onderwerp.
Voor een bezoek aan zijn eigen website, klik hier. Hij heeft ook praktische e-books ontwikkeld.
  Volg @EvertBerkelaar Link met Evert Like Evert's Facebook pagina
paleo_basics_ebook

Reacties

Reageer op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:
Reageer ook op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:

Voor 't eerst hier?

Welkom op deze website. Een site die wel eens heel belangrijk kan zijn voor je gezondheid. Op deze website vind je alles wat je al lang over je gezondheid had moeten weten maar wat bijna niemand je heeft verteld. Wat je moet doen om gezond te blijven of weer te worden, wat gezonde voeding is...

 

 

 

Zoeken

 

Sponsors

Doneren

Heb je iets aan de informatie op deze website gehad? Steun ons zodat we je ook in de toekomst van de Paleo-informatie kunnen voorzien.

Boeken

Alles voor je sport!