Wil je updates in je mailbox?:

Een service van FeedBurner

De belangrijkste principes

 Binnen het PaleoPrincipe gaan we van de volgende basisbeginselen uit:

  • Je kunt je genen werkelijk herprogrammeren!
    Hier moet je echt van overtuigd zijn, anders heeft het veranderen van je leefstijl immers geen nut. Het is vooral datgene wat je met je genen doet dat bepaalt welke genen actief zijn en welke genen inactief zijn. Met onze genen is meestal niets mis, wel met onze leefstijl.
  • Om het beste uit je genen te halen moet je kijken naar de evolutie
    Onze genen zijn niet (of nauwelijks) meer veranderd de laatste 10.000 jaar, terwijl we sinds de landbouw (+/- 10.000 tot 7.000 jaar terug) wel enorm anders zijn gaan bewegen en eten. Genetisch zijn wij dus het beste aangepast aan de leefstijl en voeding van voor de opkomst van de landbouw.
  • Wees niet dogmatisch over macronutriënten
    Met paleo-voeding is het mogelijk om het gros van je calorieën uit een van de drie groepen macronutriënten te halen: vet, eiwit en koolhydraten. Welke verhouding jij kiest besluit je zelf. Alleen jij weet waar jij je het beste bij voelt. Eskimo's eten voor ongeveer 90% vet, sommige jager-verzamelaars in Afrika slechts 30% vet. Luister naar je lichaam of stel het met een deskundige af op je wensen.
  • Vet is de primaire brandstof van je lichaam
    De overdaad aan koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals brood, pasta, rijst, koek, suikergoed en frisdrank heeft ons veranderd tot suikerverbranders. Onze genen zijn echter beter aangepast op vetverbranding. Wanneer we te veel koolhydraten eten verbranden we geen vet en dat verklaart dus de overgewicht epidemie. Het goede nieuws is dat we dit vrij gemakkelijk weer kunnen terugveranderen. Het grootste gedeelte van het lichaam is prima in staat vet te verbranden. De hersenen, de teelballen en het immuunsysteem zijn voorbeelden van systemen die liever of uitsluitend glucose verbranden.
  • Wat voor lichaam je hebt wordt voor 80% bepaald door je voeding, slechts 20% door je beweging
    Een simpel rekensommetje: om één kg vet te verbranden moet je 9000 calorieën verbruiken. Dat is voor de gemiddelde Nederlander ongeveer 12 uur hardlopen! Het is dus beter om door middel van voeding ervoor te zorgen dat je lichaam een vet-verbrandingsmachine wordt.
  • Als het om sport gaat is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit
    Het urenlange duursporten om af te vallen of om je fit te voelen heeft zichzelf niet kunnen bewijzen. Het is eerder belangrijk om wanneer je traint de juiste vorm en de juiste intensiteit aan te houden. Verstand op nul en hardlopen/fietsen is er echt niet meer bij.
  • Granen zijn nergens, maar dan ook nergens goed voor (behalve de bakker en de economie)
    Veel wetenschappers menen dat granen de hoofdoorzaak zijn van vele typisch Westerse aandoeningen. Wij hebben als mensen miljoenen jaren zonder graan geleefd en dat ging uitstekend. Vanaf het moment dat we graan als hoofdbestanddeel van onze voeding gingen maken moesten we dit bekopen door een paar centimeter lichaamslengte in te leveren en een veel slechter bot- en tand stelsel te ontwikkelen.
  • Suiker is de 'vijand', vet en cholesterol zijn relatief onschuldig
    De media hebben ons met succes op het verkeerde spoor gezet. Vet zou de oorzaak zijn van de Westerse ziekten. Echter, sinds de 'low-fat' campagne zijn we alleen maar dikker geworden! De 'light' campagne heeft helaas ook niet bepaald het gewenste resultaat opgeleverd. De oplossing is een gebalanceerd dieet zonder graan maar met een overvloed aan groenten, fruit, vlees, vis, ei, noten en zaden. Een hoog cholesterol gehalte is een signaal dat er iets aan de hand kan zijn, maar hoeft niet de oorzaak van de klachten te zijn.

 

 

 

Facebook en feeds

 

Wil je updates in je mailbox?:

Een service van FeedBurner

Boeken

Alles voor je sport!

Laatste artikelen