Wil je updates in je mailbox?:

Een service van FeedBurner

De voeding van de oermens

Algemeen
Het Paleodieet is het voedingspatroon van de jager-verzamelaar, de oermens, de caveman. De voeding van onze voorouders, de voeding die ervoor zorgde dat deze gezond en fit waren, de voeding waaraan we ons in de loop van de evolutie hebben aangepast. Deze voeding bestond voor een groot deel uit dierlijke eiwitten en vetten, groente, fruit, eieren, noten en honing. Geen suikers, geen granen geen brood geen melk, kaas en geen aardappelen, frietjes etc.
Het bevat wat meer eiwit en vet en minder (geraffineerde) koolhydraten, er zitten veel micronutriënten (mineralen, vitamines, enzymen etc.) in, weinig zout, veel meer gezonde vetzuren, het zorgt voor een goede zuurgraad, bevat minder storende antinutriënten en minder vreemde onnatuurlijke toevoegingen. Het is lekker en heel gezond. Voor details lees onderstaande artikel


Waaruit bestaat het dieet?
Lang niet alle voedingsmiddelen die in het verleden beschikbaar waren bestaan nu nog, en andere bestaan wel maar mag je niet eten (je mag niet zomaar een wilde eend opeten). Toch zijn er in de gewone supermarkt of bij de natuurvoedingswinkel nog voldoende keuzes om een paleo-menu samen te stellen. Denk aan de volgende voedingsmiddelen:


De grote verschillen
De verschillen tussen het paleodieet en de moderne voeding zijn groot en met verregaande gevolgen. Wat opvalt is dat ons westerse dieet gebaseerd is op de aanname dat vet slecht is, dat er niets mis is met veel koolhydraatbronnen en dat we onze eiwitten zonder al te veel problemen ook uit plantaardige bronnen kunnen halen. Puur inhoudelijk zijn er ook veel verschillen. We zetten ze even voor je op een rijtje.