Wil je updates in je mailbox?:

Een service van FeedBurner

Paleo vs Westers: een vergelijking


sep 14, 2012  Evert  Algemeen  9 reacties 


Een heel begrijpelijke vraag is natuurlijk of het paleodieet wel verantwoord is. Om dit uit te zoeken heb ik twee ‘normale’ dagvoedingen naast elkaar gehouden. De ene dagvoeding betreft een gemiddeld dagje Paleo en de andere dagvoeding betreft een gemiddeld dagje Westers menu. Een deel van de bezoekers van deze site zijn zeer bewust met voeding bezig en die zouden het Westerse menu misschien overdreven vinden. Ik heb echter in mijn praktijk vele mensen begeleid en inventariseer altijd hun oude voedingsgebruik; ik kan je verzekeren: velen eten nog veel beroerder dan dit.

Voor de inhoudelijke analyse van de dagmenu’s heb ik de Nederlandse Voedingsmiddelen (NeVo) tabel gebruikt. Voor de volledigheid meld ik even dat geen enkele tabel, dus ook deze tabel niet, volledig waarheidsgetrouw is of zal zijn. Er zit gewoon te veel variatie in kwaliteit van voedingsmiddelen. Verder ben ik me er van bewust dat jij misschien iets anders eet dan deze twee menu’s maar tja ik moest gewoon ergens van uit gaan. Om een idee te krijgen van de kwalitatieve verschillen is deze vergelijking denk ik prima bruikbaar.  

Het gaat om de volgende twee menu’s:

 

Paleo dagmenu

Westers dagmenu

Ontbijt: Ei, avocado, mayonaise, 2 glazen water

Snack: banaan, cacaopoeder en kokosschaafsel, espresso koffie

Lunch: salade met 70 gram varkenshaas en 2 glazen bronwater (koolzuurhoudend)

Snack: 100 gram corned beef en  mosterd, kruidenthee

Diner: 120 gram varkenshaas met geroerbakte groente en bataat, met glas bronwater

Snack: 50 gram gemengde noten, gedroogde appel en zaden

Kopje espresso

 

 

Ontbijt: 50 gram cornflakes met 1 glas halvolle melk, 1 kopje koffie

Snack: 1 boterham chocolade hagelslag en 1 boterham pindakaas (beide met dieetmargarine),

1 kopjes cappuccino

Lunch: 2 krentenbolletjes met dieetmargarine, 1 glas melk

Snack: 1 snickers reep, 1 blikje cola en 1 kopje koffie

Diner: Pizza bolognese diepvries, 1 biertje (pils) en een schaaltje chocoladevla

Snack: 75 gram paprikachips, 1 biertje(pils)

Calorieën, macronutriënten en vezels

Allereerst gaan we kijken naar het aantal calorieën, de macronutriënten en vezels. Macronutriënten zijn eiwitten, vetten en koolhydraten. Ik werk altijd graag met grammen in plaats van energiepercentages.

Het voedingscentrum adviseert mannen met een weinig actieve leefstijl om 2700 kcal per dag te eten, en vrouwen 2100 kcal per dag (in de leeftijd 19-30 jaar oud). De Amerikaanse USDA die daar de voedingsrichtlijnen bepaalt heeft het over vergelijkbare hoeveelheden. Mijn ervaring is echter dat je zoveel calorieën aan paleovoeding niet nodig hebt of makkelijk op kunt eten. Ik denk dus dat de kwaliteit van de calorieën zeker van belang is.

Zie onderstaande tabel:

 

 

Calorieën

Eiwit (g)

Koolh. (g)

Vet (g)

Vezels (g)

Paleo

1826

104

100

105

28,8

Westers

2961

83

376

98

27,2

 

Wat allereerst opvalt is het grote verschil in calorieën tussen Westers en Paleo. Dit betreft ruim 1000 calorieën, wat echt behoorlijk is. Als je verder kijkt zie je dat dit niet zozeer komt door de hoeveelheid vet of eiwit die in het Westerse menu zit, maar juist door de koolhydraten. Vergeleken met het Paleomenu bevat het Westerse menu maar liefst 376 % meer koolhydraten! Dat is echt gigantisch. Mark Sisson spreekt bij een inname van 300+ gram aan koolhydraten van de Danger Zone. Dit betekent dat je de zone van ‘Belachelijke gewichtstoename’ al gepasseerd bent met zo’n dieet. Zie zijn Carbohydrate Curve.

Een ander interessant punt vind ik dat de vergelijking duidelijk maakt dat je ook zonder granen voldoende vezels binnen kunt krijgen. Het Paleo menu bevat zelfs meer vezels dan het Westerse menu. Ik neem even aan dat de gemiddelde lezer van deze site niet meer schrikt van het feit dat het Paleomenu meer vet bevat dan het Westerse menu.

Tot slot zie je dat het Paleo Menu behoorlijk wat meer eiwit bevat dan het Westerse menu.

 

Beperking van deze vergelijking

Ik realiseer me dat je op één dag niet perse alle mineralen en vitamines en andere micronutriënten binnen hoeft of kunt krijgen. Het gaat er natuurlijk om dat je dit op de lange termijn niet tekort komt. Als je bijvoorbeeld de ene dag geen orgaanvlees zoals lever eet zal je die dag weinig vitamine A binnen krijgen. Eet je echter één keer per week orgaanvlees dan kun je dit gemiddelde goed corrigeren. Neem hier even notitie van en lees verder.

 

Mineralen

We gaan iets verder kijken naar de twee menu’s. Op het gebied van mineralen komen ze als volgt uit de bus:

 

 

Natrium

Calcium

IJzer

Magnesium

Selenium

Zink

Kalium

Fosfor

Paleo

2140

404

15,4

466

71

15,3

4753

1537

Westers

3578

1329

11.1

448

26

9,03

3949

1895

ADH

2000

1000

14

300

?

15

3100

800

 

Wat valt hier aan op? We zien dat het Westerse menu meer zout  (natrium) bevat, terwijl dit nergens aan is toegevoegd. Het zit in alle bewerkte voedingsmiddelen.  Daarnaast zie je dat de Westerse voeding meer calcium bevat. Dit zit met name in de zuivelproducten. Toch leidt dit niet tot sterke botten en tanden, zoals vooraanstaande wetenschappers als Walter Willet en Weston Price hebben aangetoond. Kennelijk zit er wel veel calcium in maar belandt dit gewoon via de urine in het riool. Bovendien is zuivel verzurend wat uiteindelijk ook calcium kost om dit te corrigeren. De calcium uit het paleodieet is van een andere kwaliteit waardoor dit wel leidt tot sterke botten en tanden. Het paleodieet is verder rijker aan magnesium, selenium, zink en kalium en bevat wat minder fosfor. Zink en selenium zijn belangrijke mineralen voor o.a. de leverontgifting, voortplanting en tal van andere functies.

 

Vitamines

Kijk naar onderstaande tabel.

 

 

Vit A

Vit B1

Vit B2

Vit B6

Vit B12

Vit C

Vit D

Vit E

Foliumz

Paleo

439

2,36

1,51

2,85

3,66

269

1,6

22,8

201

Westers

319

0,96

2,22

3,36

4,79

30

3,4

29.9

162

ADH

800

1,1

1,5

1,5

2,8

70

5

10

300

 

Je ziet meteen dat beide menu’s te weinig vitamine A bevatten, maar hier geldt dus bijvoorbeeld dat je dit kunt corrigeren door elders in de week lever te eten (nee, geen leverworst!).

Je ziet dat het Westerse menu meer vitamine B2, B6, B12, vitamine D en vitamine E bevat. Dit komt hier niet van nature in voor, maar wordt door de voedingsmiddelen industrie toegevoegd aan brood en de dieetmargarine. Dit is keurig volgens de aanbevelingen van de World Health Organisation.

Van nature komt vitamine D nog maar nauwelijks in voeding voor. Je ziet daarom ook dat beide menu’s eigenlijk om suppletie vragen.

Laten we trouwens niet gaan denken in de trant van ‘hoeveel dieetmargarine moet ik eten om aan voldoende vitamines te komen’, dat is volkomen belachelijk. Je ziet dat het paleomenu zonder toevoegingen al voor de meeste vitamines aan de ADH tegemoetkomt. En waar dit niet gebeurt kan je dit goed maken door de volgende dag bijvoorbeeld een groene smoothie te drinken.

 

Conclusie

Voor mij is duidelijk dat wanneer je alleen maar puur naar de macronutriënten en calorieën kijkt, dat je dan al beter uit bent met het paleodieet. Door elke dag wat groentes en vlees te variëren, een dagje wat meer vis te eten of juist eens een stukje lever kan je aan alle ADH’s waarschijnlijk wel tegemoet komen. Het is interessant om zo’n vergelijking eens voor een gevarieerd weekmenu te doen (maar waar haal je de tijd vandaan?). Als je ziet hoeveel (slechte kwaliteit) koolhydraten en calorieën er in het Westerse menu zitten begrijp je de obesitas epidemie en de toename van welvaartsziektes misschien beter. Ik wel in elk geval.


 

 

Over de auteur
Evert Berkelaar werkt als voedingsdeskundige in zijn eigen praktijk in Zoetermeer. Hij is de oprichter van de Stichting Het PaleoPrincipe en geeft seminars en lezingen over dit onderwerp.
Voor een bezoek aan zijn eigen website, klik hier. Hij heeft ook praktische e-books ontwikkeld.
  Volg @EvertBerkelaar Link met Evert Like Evert's Facebook pagina
paleo_basics_ebook

Reacties

Reageer op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:
Reageer ook op dit artikel
Voeg een beoordeling toe voor deze reactie

We zullen je emailadres niet publiceren of misbruiken!

Naam:
Email:
Bericht:

Voor 't eerst hier?

Welkom op deze website. Een site die wel eens heel belangrijk kan zijn voor je gezondheid. Op deze website vind je alles wat je al lang over je gezondheid had moeten weten maar wat bijna niemand je heeft verteld. Wat je moet doen om gezond te blijven of weer te worden, wat gezonde voeding is...

 

 

 

Zoeken

 

Sponsors

Doneren

Heb je iets aan de informatie op deze website gehad? Steun ons zodat we je ook in de toekomst van de Paleo-informatie kunnen voorzien.

Boeken

Alles voor je sport!